Tuto službu realizujeme od dubna 2007. Jedná se o podporu terénních pracovníků v romských lokalitách v městech Olomouc a Rýmařov.
Veřejný závazek
Poslání služby Terénní programy
poskytovat terénní sociální práci v přirozeném prostředí klientů a zmírňovat, případně předcházet sociálnímu vyloučení
Cíle
Lidem v nepříznivé sociální situaci nebo lidem ohroženým sociálním vyloučením nabízíme pomoc a poradenství v oblastech:
- bydlení
- zaměstnání a zvýšení předpokladů pro jeho získání
- oddlužení
- orientace ve vlastních právech a povinnostech
Cílová skupina
- osoby žijící v sociálně vyloučených lokalitách
- osoby ohrožené sociálním vyloučením
- osoby ohrožené diskriminací
- osoby, které se dostaly do nepříznivé životní situace spjaté s některým z následujících faktorů: nevyhovující bydlení, nezaměstnanost, finanční problémy, nedostatečná kvalifikace, snížená schopnost orientace v institucionálním prostředí (problémy při jednání na úřadech), diskriminace či stigmatizace, přičemž nejsou schopny tyto nepříznivé sociální situace řešit vlastními silami
Do cílové skupiny nespadají:
- Děti do 15 let věku (jejich zakázky mohou být řešeny pouze prostřednictvím zákonných zástupců)
- Mentálně postižení lidé
- Smyslově postižení, se kterými není pracovník schopen komunikovat
- Těžce nemocní lidé vyžadující zvýšenou péči
- Lidé pod vlivem alkoholu a drog nemohou služby využít v období intoxikace
Podmínkou poskytnutí služby je aktivní spolupráce klienta na řešení jeho zakázky.
Záměr projektu
Služba je poskytována v přirozeném prostředí klientů: pracovníci docházejí přímo mezi obyvatele sociálně vyloučených lokalit a zde je kontaktují. Většina práce má smysl při využití kancelářské techniky, telefonu a internetu. Klienti proto docházejí do poradny, kde jim pracovníci pomáhá řešit problémy v oblasti bydlení, sociálních dávek, splácení dluhů, exekucí, občanství aj.
TSP zajišťuje zmapování komunity se všemi problémy jejich členů tak, aby mohl navrhovat optimální řešení. Dále působí jako poradce a prostředník pro klienty při vyřizování úředních záležitostí, při uplatňování nároků a při jednáních s institucemi, a to i doprovázením klientů a asistencím při jednáních.